آموزش تبدیل دیسک MBR به GPT
وبلاگی از جنس محتوا
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند





دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 47
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 36
:: باردید دیروز : 100
:: بازدید هفته : 137
:: بازدید ماه : 136
:: بازدید سال : 405
:: بازدید کلی : 1307
آموزش تبدیل دیسک MBR به GPT

ویندوز بسته به سیستم عامل و دستگاه از یک رکورد بوت اصلی (MBR) یا جدول پارتیشن (GPT) استفاده می کند. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد MBR را به GPT تغییر دهید، اما انجام این کار باعث از بین رفتن اطلاعات شما می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت های MBR و GPT آشنا کنیم و در نهایت با آموزش کامل تبدیل MBR به GPT همراه شما باشیم. در ادامه با وبلاگ من و تو همراه باشید.

تفاوت بین MBR و GPT؛ پارتیشن ها

به زبان ساده، پارتیشن ها را می توان بخشی از درایو در نظر گرفت که داده ها در آن ذخیره می شوند. شما همیشه به حداقل یک پارتیشن روی درایو نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت نمی توانید داده ها را ذخیره کنید. اگرچه ممکن است فقط یک درایو فیزیکی داشته باشید، می توانید از پارتیشن ها برای تقسیم آن استفاده کنید و یک حرف درایو متفاوت به هر پارتیشن اختصاص دهید.

توجه داشته باشید که MBR به شما اجازه می دهد چهار پارتیشن اصلی ایجاد کنید. با این حال، می‌توانید با استفاده از پارتیشن‌های منطقی، محدودیت‌ها را دور بزنید. این بدان معنی است که شما می توانید سه پارتیشن اصلی به اضافه یک پارتیشن توسعه یافته ایجاد کنید. همچنین امکان وجود پارتیشن های منطقی در داخل پارتیشن توسعه یافته وجود دارد.

بزرگترین محدودیت این است که نمی توانید از پارتیشن های منطقی به عنوان حجم بوت استفاده کنید. نوعی پارتیشن که فایل های سیستم عامل ویندوز را نگه می دارد. به عنوان مثال، شما می توانید ویندوز 10 را روی یک پارتیشن و ویندوز 7 را روی پارتیشن دیگر داشته باشید. این نباید برای اکثر افراد مشکل ساز باشد، اما اگر بخواهید چندین سیستم عامل را از یک درایو بوت کنید، قطعا با مشکل مواجه خواهید شد.

فراموش نکنید که داشتن اطلاعات در مورد خطرات بوت شدن در دستگاه های مجهز به دو سیستم عامل بسیار مهم است. GPT محدودیت های مورد نظر را ندارد. شما می توانید 128 پارتیشن در درایو GPT بدون استفاده از راه حل منطقی پارتیشن ایجاد کنید. البته محدودیت 128 پارتیشن توسط ویندوز در نظر گرفته شده است، اما بعید است در شرایطی قرار بگیرید که تصمیم به ایجاد 128 پارتیشن داشته باشید.

نکته: MBR تنها می تواند چهار پارتیشن اصلی داشته باشد، اما GPT قادر به ایجاد 128 پارتیشن خواهد بود که در آینده برای کاربران بسیار مهم خواهد بود.

MBR و GPT؛ ظرفیت

درایوهای حالت جامد (SSD) گران‌تر از سایر هارددیسک‌ها هستند، اما این شکاف قیمت در حال حاضر در حال کاهش است. ظرفیت ارائه شده توسط SSD در حال افزایش است و این خبر خوبی است. امروزه می توانید هارد های SSD با ظرفیت های چند ترابایتی خریداری کنید که به یک موضوع رایج تبدیل شده است. ظرفیت درایوهایی که قصد دارید در MBR یا GPT ایجاد کنید به تصمیم شما بستگی دارد.

ویژگی های فنی پشت این مشکل است، اما MBR به دلیل ظرفیت محدود و تعداد بخش های آن با محدودیت هایی مواجه است. در واقع، تنها 32 بیت برای نمایش بخش های منطقی موجود است. این بدان معناست که MBR تنها می تواند از 2 ترابایت فضای ذخیره سازی استفاده کند. هر چیزی بزرگتر از آن و فضای اضافی دیسک به عنوان تخصیص نیافته و غیرقابل استفاده علامت گذاری می شود.

GPT اجازه 64 بیت را می دهد، به این معنی که محدودیت ذخیره سازی 9.4ZB دارد. این یک زتابایت است که معادل یک تریلیون گیگابایت است. به طور کلی باید گفت که GPT در دنیای واقعی هیچ محدودیتی ندارد. شما می توانید هر درایو با ظرفیت های مختلف خریداری کنید. به طور کلی، MBR می تواند تا 2 ترابایت را پشتیبانی کند، در حالی که حداکثر پشتیبانی GPT 1 تریلیون گیگابایت است.

MBR و GPT؛ بهبود

MBR می تواند تمام داده های پارتیشن و بوت را با هم ذخیره کند. این یک ویژگی خطرناک است که در صورت کوچکترین خطا می تواند اطلاعات را از بین ببرد. اگر هر داده ای با MBR خراب شود، احتمالاً فقط زمانی متوجه خواهید شد که سیستم بوت نمی شود. بازیابی از MBR ممکن است، اما همیشه موفقیت آمیز نیست.

GPT مزیت بسیار بیشتری دارد و دلیل آن را می توان با ذخیره داده های بوت تکراری در چندین پارتیشن و در ابتدا و انتهای جداول هدر مشاهده کرد. اگر یکی از پارتیشن ها خراب شود، می تواند از پارتیشن های دیگر برای بازیابی استفاده کند.

همچنین GPT دارای کد تشخیص خطا است که می تواند جدول پارتیشن را در زمان بوت ارزیابی کرده و مشکلات احتمالی را بررسی کند. اگر خطاهایی را تشخیص دهد، GPT می تواند سعی کند آنها را برطرف کند. به طور کلی می توان گفت که GPT در برابر خطاها مقاومت بیشتری دارد.

MBR و GPT؛ سازگاری

BIOS و UEFI رابط هایی هستند که باعث بوت شدن دستگاه شما می شوند. در حالی که هر دو هدف یکسانی دارند، اما با یکدیگر متفاوت هستند. BIOS قدیمی تر است و هر سیستم جدیدی که بخرید از UEFI استفاده می کند. توانایی شما برای استفاده از MBR یا GPT به رابط استفاده شده توسط سیستم بستگی دارد.

ویندوزهای 64 بیتی 11، 10، 8.1، 8 و 7 و ویستا برای بوت شدن از درایو GPT به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند.
ویندوز 10 و 8.1 یا 8 که ویندوز 32 بیتی هستند، برای بوت شدن از درایو GPT به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارند. نسخه 32 بیتی ویندوز 11 وجود ندارد.
ویندوز 7 و ویستا 32 بیتی نمی توانند از درایو GPT بوت شوند.
تمام نسخه های ذکر شده ویندوز می توانند از درایو GPT بخوانند و بنویسند.
به طور کلی باید گفت که MBR برای سیستم عامل های قدیمی مناسب است و GPT برای کامپیوترهای مدرن کار می کند.

GPT یا MBR

اگر بخواهیم بین GPT یا MBR یکی را انتخاب کنیم، قطعا GPT بهتر است. اگر درایو شما بیش از 2 ترابایت فضای ذخیره سازی داشته باشد و اگر ویندوز 11 دارید، GPT می تواند ضروری باشد. این مورد می تواند عملکرد بهتری در برابر فساد و مدیریت پارتیشن نشان دهد. همچنین به عنوان یک استاندارد جدید و قابل اعتمادتر شناخته می شود. هارد دیسک های SSD در مقایسه با HDD بهتر کار می کنند و یکی از مزیت های اصلی آنها را باید بوت سریعتر دانست. در حالی که MBR و GPT می توانند خدمات خوبی ارائه دهند، استفاده از این سرعت ها به یک سیستم مبتنی بر UEFI نیاز دارد. اگر قصد راه اندازی سیستم های قدیمی را دارید، بهتر است از MBR استفاده کنید.

اگر می خواهید بررسی کنید که آیا دستگاه شما MBR یا GPT است، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

کلیدهای Windows + X را فشار دهید.

در مرحله بعد باید گزینه Disk Management را انتخاب کنید.
درایو مورد نظر را انتخاب کنید و سپس روی آن کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
وارد تب Volumes شوید.
در کنار Partition Style، کلمات Master Boot Record (MBR) یا GUID Partition Table (GPT) را خواهید یافت.
نحوه تبدیل MBR به GPT
همانطور که می بینید، GPT یک حالت پارتیشن بندی مدرن مبتنی بر جدول است که بازیابی بهتر و انعطاف پذیری بالاتری را ارائه می دهد. برای مدت طولانی، تبدیل MBR به GPT می تواند به قیمت حذف کامل داده ها تمام شود، اما اکنون می توانید بدون حذف داده ها با استفاده از دو ابزار این کار را انجام دهید.

توجه: هیچ بازگشتی وجود ندارد مگر اینکه درایو خود را پاک کنید. MBR به GPT را می توان تبدیل یک طرفه در نظر گرفت.

قبل از تبدیل دیسک، باید بررسی نهایی را در مورد پشتیبانی UEFI سخت افزار خود انجام دهید، در غیر این صورت، سخت افزار شما پس از تبدیل، درایو را ثبت نمی کند و پس از تبدیل درایو قابل بوت نمی توانید به سیستم عامل خود دسترسی پیدا کنید.

نتیجه

همانطور که در حال حاضر می بینید، GPT مزایای بیشتری نسبت به MBR دارد، اما ممکن است نگران تبدیل mbr به gpt باشید. در این مقاله سعی کردیم بهترین روش های تبدیل MBR به GPT را آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه برسید.

 

منبع: adamtheautomator


تعداد بازدید از این مطلب: 110
موضوعات مرتبط: تکنولوژی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : سهراب مجدی
تاریخ : یک شنبه 21 اسفند 1401
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
آخرین مقالات فوری و مهم مربوط به سیاست، ورزش، اقتصاد، سینما، قیمت ها و اخبار ویدئویی را در اینجا دنبال کنید.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید